Vegyünk egy hideg zuhanyt is a wellness alatt! – Hogy miért?

Arról már számtalanszor írtunk, hogy miért olyan hasznos időközönként forró fürdőt venni, viszont a hideg zuhany, a hűtőfürdő jótékony hatásait eddig még nem részleteztük. Pedig számtalan van ezekből is.

Tény, hogy kevés olyan élethelyzet van, amikor vágynánk egy jó kis jeges fürdőre. Még nyáron is inkább csak a langyos vízbe merülünk szívesen, ha melegünk van. Hát akkor télen miért akarnánk hideg zuhanyt venni?

A szervezet ritkán vágyik erre. Legalábbis a folyamat közbeni didergésre biztosan nem. Az azt követő bizsergető érzés viszont más kérdés. Az legalább olyan kellemes, mint hosszú időn át forró vízben relaxálni. Csak ez pont a másik véglet. Míg a meleg ellazít minket, a hideg zuhany felélénkít. És ez az első hatás, amiért érdemes időközönként alkalmazni.

Meg azért, mert a testin kívül rengeteg mentális hatás is van. A jeges fürdőt évezredek óta használó népek szerint is kiválóan alkalmas a lélek, az elme tisztítására is.

De haladjunk sorban a testi és lelki hatásokat illetően.

A hideg zuhany javítja a vérkeringést. A megnövekedett véráramlás hatására pedig több vér kerül az agyba, ami segít hosszabb időn át ébernek maradni. A hűvös fürdő után sokszor sokkal tevékenyebbnek érezzük magunkat, mint annak előtte.

De a hűtőfürdő egyfajta antidepresszánsként is felfogható. A hideg hatására létrejövő szokatlan, hirtelen ható impulzus a perifériás idegvégződésekből az agyba áramlik, ami képes elűzni a rossz hangulatot. A tanulmányok szerint a hirtelen hideg aktiválja a szimpatikus idegrendszert és növeli a noradrenalin szintet, azaz a depressziót enyhítő vegyi anyag felszabadulását.

Ugyanakkor a hideg víz külsőleg is jelentős hatást ér el. A bőrnek és a hajnak is jót tesz. Míg a meleg víz hajlamos a bőrt és a hajat kiszárítani, a hideg víz feszes bőrt és fényes hajat varázsol.

A hideg zuhany mindamellett, hogy erősíti az immunrendszert, a sportos teljesítményt is javítja. Az American Journal of Physiology egyik tanulmánya megállapította, hogy a sportolók a hidegvizes fürdőzés után több munkát tudnak elvégezni. És ez, ha rendszeresen történt, hatással volt a későbbi teljesítményükre is. De a hideg víz nem csak az edzés előtt, hanem az után is hasznos. Az esetleges izomfeszülést, a húzódásokat, az izomlázat kiválóan lehet hűtőfürdővel kezelni.

Végül: a hideg víz erősíti a stresszel szembeni ellenálló képességünket is. A zuhanyzáskor ránk ható hirtelen hideg ugyanis fejleszti ezt a képességünket is. Minél többször “sokkoljuk” így a szervezetet, annál könnyebben vesszük a feszült élethelyzeteket.

És, hogy miért írtuk le mindezt egy alapvetően melegvizes élményeket kínáló fürdő honlapján? Mert mikor máskor vennénk hideg zuhanyt, mint egy wellness napon? Olyan alkalmakkor, amikor egyébként is az egészség megőrzése, illetve a megelőzés érdekében teszünk mindent. Meghát a hűtőfürdő után adott a lehetőség, hogy a másik végletet is megtapasztaljuk. Az élénkítő zuhany után relaxálhatunk egy nagyot a forró gyógyvízben vagy a szaunában. A kettő testileg és lelkileg is kiegészíti egymást.

 

Tünetkereső

A gyógyvíz rengeteg egészségügyi probléma kezelésében segít!